24. Cloud

definice, význam, princip

Cloud je soubor služeb, které muže uživatel využívat vzdáleně. To znamená že si uživatele půjčují výpočetní výkon serveru. Běžné Claudové služby jsou například vzdálené disky, kancelářské nástroje nebo další vzdálené systémy.

charakteristika a příklady

V pojmu Claudu se objevuje význam multitenancy. Tento význam znamená, že všechny zdroje jsou sdíleny se všemi uživateli. Cloudové služby mají tu výhodu, že mohou být velice škálovatelné a elastické. Díky tomu mohou uživatelé operativně měnit výpočetní zdroje.

Některé cloudové služby jsou v základu zdarma, ale pří připlacení získáme bud větší výkon nebo větší místo atd. Většina poskytovatelů cloudových služeb používá ty nejmodernější software i hardware.

Jako příklad cloudových služeb je poskytovatel emailové služby (Gmail, seznam) nebo Google disk atd.

rozdělení dle modelu nasazení a způsobu distribuce

Rozdělení cloudových služeb se dělí na to, jak jsou služby cloudu používané a charakter služby cloudu.

Prvnímu způsobu říkáme model nasazení. Model nasazení se dělí na několik kategorií:

  1. Veřejný- nabízí široké veřejnosti výpočetní službu, kterou definuje jedna funkcionalita.
  2. Soukromý – cloud je provozován pouze pro jednu organizaci, a to bud organizací samotnou nebo třetí stranou.
  3. Hybridní – jak už z názvu napovídá je kombinace veřejného a soukromého modelu nasazení
  4. Komunitní – struktura cloudu je rozdělena mezi jednotlivými organizacemi, které mají podobný nebo stejný záměr.

Druhému způsobu říkáme distribuční model se dělí na 3 kategorie:

  1. IaaS – díky této službě se poskytovatel stará pouze o hardware a mi o software.
  2. PaaS- poskytovatel zajišťuje celý životní cyklus tvorby a poskytování webových aplikací a služeb
  3. SaaS – tuto služby si uživatel pouze pronajímají. Tím pádem uživatel si kupuje pouze přístup.

obecné výhody/nevýhody cloudu

Výhody:

  1. Absence nutnosti znát principy funkčnosti SW a HW
  2. Efektivní řízení a práce díky dostupnosti dat odkudkoli – růst produktivity práce ve firmách
  3. Jednoduchost uživatelského rozhraní
  4. Principiálně vyšší zabezpečení dat
  5. Možnost okamžitého zvýšení výkonu datového centra
  6. Rychlé přizpůsobení IT zázemí růstu a potřebám uživatele

Nevýhody:

  1. Závislost na internetovém připojení
  2. Závislost na poskytovateli – společnosti využívající cloud ztrácí možnost rozhodovat, který software a kterou verzi používat. Čím větší společností je poskytovatel, tím hůře se s ním komunikuje a vyjednávají podmínky.
  3. Obecně špatná reputace cloud computingu – cloud computing je v IT relativně nový pojem a je stále v rané fázi. Cloud vyvolává mnoho otázek ohledně bezpečnosti dat.
  4. Méně funkcí a horší stabilita – SaaS řešení v porovnání s desktopovými většinou nabízí méně funkcí. Odezvy a dostupnost služby jsou závislé na kvalitě internetového připojení.
  5. Odlišný právní řád poskytovatele a klienta – poskytovatel cloud computingu může být podřízen jiným zákonům než jeho klient.

cloud bussiness – ekonomický model

Jako poskytovatel cloudu musíte zajistit minimálně dvě věci. Vhodný hardware -nejlépe ten nejnovější a koupit licence softwaru, které budete používat. Další věci záleží na tom, jakou službu budete poskytovat. Například pokud budu poskytovat vzdálené místo na disku tak koupím více disku pro větší kapacitu. Jako poskytovatel služby musím navrhnou nějaké cenové plány. Pokud jsem nový poskytovatel tak nabídnu základní službu zdarma a za další si budou muset zákazníci připlatit.

Služba zadarmo má většinou za úkol uživatele naučit pracovat se službou a aby si na ní zvykl. Pokud se mu služba bude líbit tak si uživatel připlatí. Například za více místa na disku.  Tuto cenovou politiku využívá mnoho poskytovatelů služeb, protože je velice výhodná. Jedním z těchto poskytovatelů je například firma Google.