2. Grafické editory

Společný znak editorů každý software je bud dostupný nebo nedostupný mi volíme takové editory které jsou pokud možno co nejdostupnější většina lidí si pod grafickým editorem představí photoshop který je ale poměrně nedostupný díky jeho vysoké ceně základem je si umět poradit a najít takový program který umožňuje úpravu obrazových dat a je pokud možno co nejdostupnější
grafický editor slouží k tvorbě editaci a úpravě grafických souborů.

Grafický generátor = něco automatizovaně vytvořit. Generování = přeměna například pohybové energie na elektrickou energii

Generalizace = zobecnění zjednodušení

Online favicon generátor

Rozdělení podle kritérií základní rozdělení na Rastrovou a vektorovou grafiku

Editory pro 3d tisk musí objekt nařezat a přizpůsobit pro pohyb tiskové hlavy například jako u CNC inventor cam. Blander

Nástroje v editorech

podle účelu a podle typu editoru se vyskytují příslušné nástroje. Je třeba dodržet, že pokud máme vektorový editor tak se v něm budou nacházet nástroje pro editaci vektorových objektu, ale občas se vyskytne malá výjimka například inkscape můžeme použít některé rastrové filtry na vektorový objekt ale v tom případě je nutno si uvědomit že tyto filtry patří do rastrových nástrojů jiné editory Jako je například CorelDRAW je nemá CorelDRAW má například upravit nebo převést rastr ale v tom případě nám otevře vedlejší foto paint.  V gimpu existuje nástroj cesty. Nástroj cesty je implementace  vektorový nástrojů do gimpu. například ustanovení páru masky můžeme použít buď přidávání ubírání vyřezávání nebo vykrajování A nebo můžeme použít nástroj cesty které  nám vytvoří tečny s uzlovými body, které můžeme tvarovat stejně jako u vektorového editoru. Tudíž existují určité výjimky, při kterých se vyskytuje ve vektorové editory rastrové funkce a naopak.

 

 licence

základní licence dělíme na komerční a svobodný software neboli Open Source. freeware patří do komerčních licencí což bývá největším omylem. Do svobodného softwaru patří například GNU  nebo třeba GPL obecně tyto druhy nazýváme jako obecně veřejná licence obecně také nazývaná jako copyleft jako další máme Open  Source typický mezi ně patří programovací jazyky jako například Open graph protokol. Mezi komerční software patří běžné aplikace eula licence pro koncového zákazníka kde je přesně uvedeno. Jak a k čemu se snídaní software používat. Například že ho nesmíme kopírovat šířit a podobně. Určitou formu euly používají i další typy licencí Jako je například freeware Shareware a tak dále. Dále jsou určité formy omezení Jako je například Trial Demo adware donationware. například wordpress je komunitně vyvíjený software. Ovšem u donationware je nevýhoda je že programátor se nehodlá tímto projektem zabývat nekonečně tudíž býval u těchto programu podpora přibližně po třech letech uzavřena a program není dále  podporován. Například se dělá to že pokud přispějete určitou část peněz tak programátor bude s vývojem dané aplikace pokračovat. Každá licence má nějaké způsoby distribuce. Případně způsoby omezení. cardware je například to že se uživatel pro stažení dané aplikace musí nejprve zaregistrovat například Autodesk. Nebo Creative commons což je knihovna tvůrců obsahu která má určitá omezení jako například zákaz úpravy nebo zákaz použití pro podnikání.